Ordlista

Ordlista över bra ord att kunna inom social media

Newsfactor har skapat en ordlista med förklaring på ord som används när man snackar om content och contentmarknadsföring.

Ordlista

  • LTV

    Lifetimevalue. Detta är en prognos där men ser till hela den framtida relationen med exempelvis en specifik kund. Det totala värde i tex. intäkter eller annat som företaget kommer att få från kunden under hela den satta perioden.

  • Remarketing

    Ett sätt att visa annonser för personer som tidigare visat ett intresse för din tjänst/produkt, tex besökt din hemsida, uppgett sin e-postadress eller använt din app. När de sedan surfar på andra webbsidor kommer det alltså upp annonser från dig, vilket blir en väldigt kraftig och relevant marknadsföring.

  • Marketing Automation

    Står för olika typer av programvaror som är framtagna för att underlätta marknadsföringsprocessen.

  • Landningssida

    En landningssida är en sida på din webbplats som oftast inte är en naturlig del av din vanliga hemsida, utan den fungerar som en entré för de som söker på vissa ord eller som konverterar från en specifik länk eller annan kanal. Målet är sedan att någon form av aktivitet ska hända på denna sida som eventuellt tex bidrar till din försäljning eller får fler att skriva upp sig till ditt nyhetsbrev.

  • Influencer Marketing

    Innebär att ett företag använder sig av en influencer för att marknadsföra sin tjänst/produkt och kommunicera ut sitt budskap. Detta görs oftast via influencerns egna kanaler.

  • Community Management

    Handlar om att vårda och bygga relationer med företagets community. Ditt community kan bestå av medarbetare, kunder, annonsörer, leverantörer, partners eller andra personer i företagets omvärld.

  • CTR

    Click through rate. Står för hur många procent som faktiskt klickade på ditt publicerade inlägg av alla som gavs möjlighet till det.

  • Storytelling

    När du använder en speciell metod för att på ett mer intressant och levande sätt förmedla ditt budskap genom att berätta en historia.

  • Impressions

     Det antal besökare/följare som haft möjligheten att klicka på det inlägg du publicerat i en digital kanal.

  • KPI

    Key Performance Indicator. Det är alltså en nyckeltalsindikator och man kan mäta olika typer av KPI:er, t.ex. hur ens kampanjer i Adwords presterar.

  • Responsiv design

    Om en design är responsiv innebär det att designen tillåter sig förändras beroende på vilken skärmstorlek och upplösning som besökaren har, och anpassas alltså tex olika beroende på om en person besöker din hemsida ifrån en mobiltelefon eller en dator.

  • Content Targeting

    Detta handlar om vart du vill visa ditt innehåll, lokalt eller i olika länder. Det vill säga, ni väljer era målmarknader.

  • Conversion rate

    Konverteringsgrad. Hur många av dem som klickar sig vidare till din e-handel som faktiskt handlar, exempelvis.

  • Influencer

    En person som i offentligheten och på sociala medier publicerar bilder och innehåll från sitt liv eller sina intressen. Något som definierar en duktig influencer är en person som genom sitt uppbyggda förtroende ofta inspirerar och motiverar andra.

  • Lead

    Det finns ingen tydlig definition på exakt vad ett lead innebär, men man pratar om leads inom försäljning och marknadsföring så menar man en mer eller mindre kvalificerad kund.

  • Content Marketing

    Innehållsmarknadsföring som syftar till att med hjälp av bild, video, text och nyheter skapa ett mervärde för kunderna. Materialet ska ha hög kvalitet och ett tydligt syfte.

  • CTA

    CTA står för call-to-action och betyder att man har ett element som engagerar besökaren på t ex en hemsida att agera. Det kan vara en lockande text som uppmanar besökaren att anmäla sig till företagets nyhetsbrev,  inbjudande knapp att slutföra ett köp eller ett tydligt klickbart telefonnummer.

  • Content

    Content betyder innehåll, dvs det innehåll och material som används i t ex era sociala kanaler.

  • Konvertering

    Konvertering är det resultat du får från dina besökare. En konvertering kan t ex vara att någon köper något i din webbshop, ringer det telefonnummer du har på din webb eller fyller i ett formulär på din hemsida.

Saknar du svar på något ord, eller har du någon annan fråga?

Ta ert varumärke till en ny nivå med Newsfactor!

Bli kund