
3 knep för att lyckas med din företagsblogg
En företagsblogg är ett utmärkt knep för att skapa intresse för dina tjänster och produkter, samtidigt som det bygger ditt varumärke och ökar förtroendet hos befintliga och potentiella kunder. Att använda sig av en företagsblogg har visat sig kunna generera 100 % fler inlänkningar till hemsidan, och närmare 80 % uppger att deras köpprocess alltid börjar på Google. När besökare hittar till din hemsida genom sökningar på ämnen som intresserar dem, tillför du ett mervärde och det blir sedan enklare att konvertera dem till nya kunder. Fler än 30 miljarder sökningar görs varje dag bara i Sverige, och de flesta väljer att göra affärer med det företaget som ger dem mest och bäst information. Här är tre tips som du bör tänka på om du vill lyckas med din företagsblogg:
1. Var relevant
Tänk igenom innan vad du vill få ut av varje blogginlägg du publicerar, men skriv inte säljande artiklar! Det absolut viktigaste är att vara relevant och ge något värdefullt till dina potentiella kunder. Skriv t.ex. om din bransch och nya trender, eller ge dem intressanta tips och råd.
2. Fokusera på CTA
Call-to-action är nyckeln när det gäller att konvertera besökare på din hemsida till nya kunder. Uppmana dem att göra någonting, det vill säga – väck ett behov hos dem när de läser din artikel att agera. Annars kommer det snart att klicka sig vidare till någon annans hemsida. Det gäller att vara övertydlig när du kommunicerar med dina kunder via din hemsida. Du kanske vill samla mailadresser till ditt nyhetsbrev, uppmana dem då i slutet av artikeln att lämna sin mailadress för att få mer information på mail.
3. Uppdatera ofta
Om du skaffar en företagsblogg men inte uppdaterar kontinuerligt är det bättre att inte ha en företagsblogg alls. Har du tex en blogg om företagskulturen hos er som du aldrig uppdaterar, kommer besökarna istället att få uppfattningen att ni inte har någon företagskultur. Vi människor älskar rutiner och kontinuitet, så se till att ha en struktur och plan för när och hur ofta du ska uppdatera – och håll dig till det.