
3 saker företagare bör göra för att inte bli bortprioriterade av Instagrams nya algoritm
Du har antagligen inte undgått att Instagrams flöde numera inte längre är i kronologisk ordning. Den nya algoritmen prioriterar de bilder och videos den tror att du är mest intresserad av, och dessa hamnar högst upp i ditt flöde. En av anledningarna till förändringen är att Instagram kraftigt ökat i populäritet, nu med över 300 miljoner aktiva användare. Enligt Menlo Park, missar användarna i snitt 70 % av inläggen i sitt Instagramflöde, och med den nya algoritmen vill Instagram säkerställa att de inläggen de ser är relevanta och intressanta för dem. Hur bör du som vill marknadsföra ditt företag på Instagram anpassa dig till denna nya algoritm?
1. Var relevant och intressant
När konkurrensen om dina följares uppmärksamhet hårdnar, gäller det att känna sin målgrupp. Vad vill de se i sitt flöde? Låt ditt innehåll handla om dem och deras intressen och ge dem ett mervärde samtidigt som du marknadsför din produkt. Allt som kan uppfattas som reklam kommer dina följare att scrolla förbi, och desto oftare det händer, desto snabbare kommer ditt företags Instagramkonto att hamna längre och längre ner i deras flöden.
2. Var aktiv och interagera med dina följare
För att bli prioriterad av Instagrams nya algoritm handlar det inte bara om att få dina följare att gilla det du postar, du måste även vissa uppskattning för dem och se till att gilla och kommentera deras inlägg så ofta du bara kan. Då förstår Instagram att ert intresse för varandra är ömsesidigt och är mån om att värna om er relation.
3. Fokusera på det visuella
En bild säger mer en tusen ord. Instagrams huvudfokus ligger i bilderna och inte i texten. Samtidigt som det är viktigt att ditt innehåll är relevant, är det även viktigt att se till att bilderna är estetiskt tilltalande och gärna sticker ut lite extra i dina följares flöden. Hitta gärna er egen stil och håll er till den för att öka igenkänningsfaktorn hos era följare när ni postar något nytt.
Källa:
cmswire.com