
Så skapar du en lyckad tävling i sociala medier
Letar du efter ett hyfsat billigt och inte alltför komplicerat sätt att bygga ditt varumärke på och samtidigt öka din försäljning online? Då kan en tävling i sociala medier vara något för dig. Förutom att det är ett av de bästa sätten att driva engagemang och öka varumärkeskännedomen, är det även ett perfekt sätt att samla kontaktuppgifter till nya potentiella kunder. Här är fem tips för att lyckas med din tävling i sociala medier.
1. Definiera syftet
Varför arrangerar du tävlingen? För att lansera en ny produkt? Driva mer trafik till din hemsida? Definiera målet med din tävling och bygg upp den efter detta. Välj sedan vilken kanal du tror lämpar sig bäst för detta syfte och som fångar upp den målgruppen du vill nå.
2. Sätt tydliga regler
Förutom att dina egna tävlingsregler gentemot deltagarna måste vara väldigt tydliga, bör du också ha koll på att du själv följer reglerna. Se t.ex. till att din tävling inte är av lotterikaraktär om du inte har lotteritillstånd, eller att du bryter mot Facebooks användarvillkor i dina facebooktävlingar.
3. Gör det enkelt
Det är lätt att tro att desto större och gärna dyrare pris i din tävling, desto fler tävlingsdeltagare och högre engagemang kommer tävlingen att få. Men faktum är att det har visat sig ofta vara tvärtom. Är priset helt fantastiskt tänker många att vinsten är långt borta och ser det som svårare att vinna och därför deltar de inte alls tyvärr. Det ska alltså inte kännas för svårt att vinna och det ska heller inte vara svårt att delta. Ställ inte för många eller höga krav på deltagarna så att de upplever tävlingen för krånglig.
4. Var kreativ
Låt kreativiteten flöda och hitta på en rolig tävling som väcker uppmärksamhet och sprids i sociala medier och som är kul att delta i. De tävlingarna blir ofta bäst och får högst engagemang. Du kan tex uppmana deltagarna att använda din produkt eller tjänst på ett nytt sätt i en bild och med en specifik hashtag för tävlingen. Var noga med att använda en unik hashtag och inte en där det redan finns 30 000 bilder.
5. Håll den lagom lång
Det gäller att tänka till ordentligt kring längden på din tävling. Har du ett kort tidspann kommer vissa känna att de inte hinner delta, men har du ett för långt tidspann kommer folk att uppleva att de har hur mycket tid som helst och skjuta på deltagandet och sedan glömma bort tävlingen. Beroende på vad det är för tävling kan längden varieras lite, men mellan 1-4 veckor är en standard som kan vara bra att hålla sig till.